Frågor och svar

Att plugga på Musicians Institute! 

Jag får fortfarande en drös med mail och facebookmess från personer som vill veta mer om hur det är att plugga och bo i Los Angeles vilket är kul eftersom jag inte bloggat här på två år.. Jag älskar att prata om LA så ger gärna tips och råd, och försöker svara så många som möjligt personligen. Men här kommer ett inlägg som svarar på de vanligaste frågorna: 

- Hur söker man till skolan?

Svar: Det smidigaste sättet är att kontakta en svensk byrå som hjälper dig med alla förberedelser inför studierna. Jag åkte via http://www.studyabroad.se/. Man bokar möte och får stort stöd i processen (för det är verkligen en process att söka till skolor i USA!) och de berättar steg för steg hur du går till väga med allt fram tills du åker. Smidigt! 

- Är det intagningsprov på skolan?

Svar: Ja, det är det. Ser lite olika ut beroende på vilken inriktning du väljer men jag som gick voice behövde spela in (får inte vara fixat i studio) en skiva där jag sjöng en låt acapella, en med bakgrundsmusik,gehör och berätta på engelska varför just jag ska komma in. Men alla som inte är helt tondöva kommer nog in, så oroa dig inte för intagningen! 

- Hur ser karriären ut efter skolan? 

Svar: Om man tror att man får jobb för att man pluggar musik är man nog ganska naiv. Det är inte som att du kan gå fram på en audition och visa dina toppbetyg från Musicians Institute samtidigt som du är ganska dålig såklart... Inom musikbranschen handlar ju allt om talang och kontakter. Skolan kan ge dig en skjuts i båda (utveckla dig som musiker genom alla fantastiska kurser, inspirerande lärare och klasser) och de har ett ganska brett kontaktnät för musiker och kan därmed hjälpa till med jobb efter utbildningen. Men som sagt, om du får ett B eller C i vissa kurser är det inte hela världen, för ingen kommer gå bara på dina musikbetyg direkt.. Viktigast är att du känner att du utvecklas i kurserna. Allt handlar i slutändan om hur pass duktig och driven du är som musiker. Du måste vilja ge 110 procent. Hela tiden. 

- Är det dyrt? Hur finansierade du utbildningen?

Svar: Ja skolan är riktigt dyr, kostar ca 5000 dollar/quarter. För mig var det lagom att plugga ett år. Mer än så hade blivit för dyrt tycker jag eftersom jag gick mest i skolan för att kunna bo i Los Angeles och samtidigt pyssla lite med en av mina största passioner, musik och träffa likasinnade. Men för mig är det mer en hobby och satsade aldrig på att bli en musiker på heltid. Men om man gör det och känner att man behöver lägga en förmögenhet (flera hundra tusen) på en lång utbildning är det kanske dags att tänka om karriärmässigt? För som sagt, skolan ger absolut en skjuts i rätt riktning och jag älskade att plugga där - men den ger dig inte garanterat jobb efteråt. Det gör du själv som musiker beroende på hur pass duktig du är. 

Jag finansierade utbildningen via CSN. Sen sökte jag även stipendium och jobbade hårt hemma innan för att spara pengar. 

- Skulle du rekommendera andra att göra samma resa som du gjorde, var det värt pengarna?

Svar: JA!! Bland det bästa jag gjort i mitt liv och ångrar inte en sekund!!! Kööör bara köör om du har en dröm! Har fortfarande lite CSN lån att betala av men det är verkligen värt det!! 


Jag tycker bara att det är roligt att hjälpa personer som vill resa till LA, så det är bara att maila om ni har fler frågor: linda@matblogg.se. så svarar jag i den mån jag hinner :) Hellre mailen än facebook! 

Puss å kram! 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På väg till San Francisco!

Jossans sista kväll i SD!

Beachlife & photoshoot