Det bästa och sämsta med LA



Efter att ha bott i Los Angeles har jag verkligen lärt mig denna underbara, galna, stad.. Vad är det bästa och sämsta med LA har många frågat. Tja.. Oj.. Det är såå otroligt mycket nya intryck här, så kommer inte på allt.. Men här är lite i alla fall.


Det bästa..

Wellness LA:

USA är ju ett mardrömsland när det gäller hälsa (all ohälsosam mat och lite motion) men i LA bor ju kändiseliten så det är även hög kvalitet på det som är trendigt inom skönhet och hälsa: yoga, pilates, dans, spa, vegan/raw food/organiska restauranger och matbutiker. Älskar det, helt fantastastiskt!

Stränderna:
Helt underbara långa, vita stränder som är så enormt stora att oavsett hur mycket människor det är finns det alltid plats för att dra sig undan och bara njuta av havets bris eller den vackra solnedgången.
Favoriterna
: Manhattan, Newport och Malibu beach

Utelivet:
Vara på uteställen i LA är en upplevelse.. Om man är på rätt ställe och känner rätt personer vill säga. Annars blir en utekväll i Los Angeles lätt en katastrof..
Favoriterna:Teddy's, Voyeur, MI-6, Bardot, Skybar, Myhouse, Crown, Alla hotelltakbarer och alla stora hemmafester i hillsen.

Shopping:
Som sagt, från att aldrig shoppat speciellt mycket skaffade jag mig 10 nya stammisklubbkort i olika butiker, shoppingen här är fantastisk!
Melrose:
Åh, alla mysiga gator med trendiga butiker, favoritkändisstället Fred Segal och mycket Vintage. Love it!
Beverly Center:
Har allt ett köpcenter ska ha. Är enormt. Bästa!
The Grove:
Så himla fint! Rodeo Drive: Även om jag inte har ekonomin är det kul att leka Julia Roberts och strosa runt i alla superfancy butiker.


The Hills:
Man måste ta sig upp i Hollywood Hills om man är här, med bil eller hika. Otroligt mäktig utsikt över Los Angeles, och jättevackra enorma hus att titta på. Helt otroligt underbart.. Hälsade på en vän som bor uppe i bergen, känns som man befinner sig i ett vackert, lugnt och lyxigt grönområde i Frankrike eller Grekland typ.. Svårt att fatta att det hektiska stadslivet med alla bilar bara är 10 minuter bort..

Boendestandard:
Det snarare regel än lyx att det ingår gym, pool och jacuzzi i lägenheterna här. Jag klagar inte..

Vädret:
Sunny L.A, behöver jag säga mer ;) ?!

Frisörsalonger:
Jag har hittat så fantastiskt proffsiga frisörer här!! Finare i håret än någonsin! (ångrar dock min spontanta go back 2 dark flipp men annars så.. Kommer vara såå kräsen när det gäller frisörer nu!

Sötsakerna:
Popcorn doppade i karamell, macadamianötter och vit choklad.. Cheesecake från Cheesecake factory, Ben & Jerrys glass, Cinamon Buns, Pink Berry glass, Med Mycket Mera..Finns så mycket som är HELT SJUKT GOTT!!

Öppna, avslappnade människor:
Även om det finns mycket LA stereotyper här så är människorna generellt väldigt laid back, sociala och hjälpsamma. Älskar att mjukiskläder alltid funkar. Har praktiskt taget bott i alla mysiga college tröjor, gympa skor och träningsbyxor, älskar det!

Musik- Mecka:
Varit så otroligt roligt att få hålla på med musik här i Los Angeles, helt helt rätt ställe om man har passion för musik!! Vare sig det handlar om att gå på konserter, kolla in musikbutiker, producera, sjunga, leta bandmedlemmar, få inspiration.. Allt finns- och det är hög standard!!!


Det sämsta med L.A...

Kollektivtrafiken:
Ja, ni som har läst min blogg vet hur mycket jag svurit över detta enormt dåliga system. Det är bil som gäller här. Eller jag som inte är som alla andra i L.A promenerar överallt :)

Ytligheten:
Läskigt. Botox center, call: 1-800-GET-SLIM or GET-THIN, människor som kliver över lik och hugger bästa vännen i ryggen för att få ta del av glam-Hollywood, uppumpade old spice stinkande Arnold Schwazerneiger killar och size- zero tjejer som tävlar om vem som klarar av att äta minst utan att svimma. Yes, det är stereotyper som faktiskt finns här.

Klyftorna:
Här bor alla Hollywood kändisar och de rikaste människorna i världen i underbara hus i Bel Air, Hollywood Hills och WeHo..grannar med jättetragiska ghetto områden och uteliggare. Bu.

Miljön:
K.A.T.A.S.T.R.O.F

Allt är utspritt:
Göra "ett par snabba ärenden i stan" gör man helt enkelt inte i L.A. Ska man till banken, handla, frissan och kanske nåt möte får man räkna med att det blir ett dagsprojekt. Minst.

Vattnet:
Saknar att dricka gott vatten direkt ur kranen!

Kommentarer

  1. Hej!

    Hittade din blogg och tycker att det verkar som att du har haft det helt fantastiskt i L.A.

    Jag håller just nu på med att få ihop alla pusselbitar för att söka mig in på NY Film Academy som finns i L.A. Utbildningar därborta är ju som du vet sviiindyrt, så jag tänkte bara fråga dig hur du löste det hela med finansieringen. Tog du banklån, eller CSN + banklån. Nu vet ju jag iofs inte vad din utbildning kostade och jag förstår om du inte vill svara på frågan, men jag tänkte bara kolla med dig ändå.

    Ha det så bra!
    Sophia
    http://oophi.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia!
    Kul att du hittade till min blogg :)
    Jag jobbade stenhårt för att få ihop pengar till studierna i USA. För helt riktigt är det en dyr historia då man dessutom inte är berättigad att jobba samtidigt.. Jobbade 12h per dag när det var som värst. Sen fick jag stipendie också, kan rekommendera att söka det! Tog även CSN. Maila gärna om du har ytterligare funderingar kring L.A, eller studieförberedelserna.

    Sköt om dig och lycka till!

    SvaraRadera
  3. Sjyst blogg.
    Måste vara ett riktigt äventyr för dig i LA.

    många kramar
    Tommy

    SvaraRadera
  4. Hej!

    jag undrar hur mycket skolan du går på kostar?

    ..ha det underbart där borta & sköt om dig kramar!

    SvaraRadera
  5. Tack Tommy, kul att du gillar den :)

    Hej Rebecca, skolan är väldigt dyr men beror lite på vilken linje du vill gå. Bachelor på 4 år, Associate of Art 1 1/2 år eller ta non certificate terminer bland annat. Men hur som helst är det ca 5000 dollar / quarter. Dyrt med andra ord. Men utbildningen är studiemedel berättigad och man kan söka stipendier såklart också. Kram :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

På väg till San Francisco!

Jossans sista kväll i SD!

Beachlife & photoshoot