Hollywood Detox Yoga


Back on track med yoga!
Kom av mig helt innan jag kom hit, men nu har jag äntligen hittat nåt lättillgängligt så jag kan få in en rutin; Detox yoga i Hollywood på måndagar och Hatha yoga här i Oakwood på onsdagar- yeey!
Saknar verkligen den underbara spirituella yogan jag gick på varje dag i Thailand- men är ju helt yogafrälst så man tager vad man haver ;)

Yogafrälst
Första gången jag testade yoga HATADE jag det. Kände mig stel som en pinne (och då är jag ändå dansare) försökte jag klumpigt hänga med den hurtiga smidiga yogainstruktörens ”å så upp i hunden..strääck ut i katten.. Solhälsning..månhälsning..” Massa konstiga positioner som bara var obekväma och förvirrande. Så skulle man tydligen ANDAS djuupt samtidigt som man forsökte stå rätt i dom konstiga ställningarna.

Sen en meditation och avslappning på slutet där jag bara låg och funderade över vad jag skulle laga till middag, planerade ekonomin, morgondagen eller något annat som låg längre fram i tiden. Efter passet kände jag mig SÅ otillfredställd! Inte svettig eller det minsta trött (jag älskade och var van vid sporter där jag ger järnet och verkligen tar ut mig- springa, dansa eller styrketräna) efter yogan kände jag mig bara ännu mer klumpig och osmidig som inte klarat av alla konstiga positioner och samtigigt stressad eftersom sista halvtimmen bara bestod av ”flumflum” avslappning som ”tog min tid”. Näe,hellre rejält pass på gymmet! Någon som känner igen sig?

Men sen i samband med utbildningen till friskvårdsterapeut och ett stort intresse i allt som har med hälsa att göra blev jag väldigt öppen för att testa olika träningsformer och aktiviteter. Så då bestämde jag mig för att ge yoga ett nytt försök. Hade ju läst om alla dess positiva effekter för hälsan och hur populärt det börjar bli hos oss i västvärlden. Men yoga "på riktigt" är svårflirtat för de flesta västerlänningar eftersom det strider helt emot vår kultur och livsstil för övrigt (Tja, förutom trendiga poweryoga på gymmet förstås som passar oss bra). Men det är inte "äkta" på nåt sätt. Nu har jag som var så motsträvig i början blivit totalt yogafrälst!

Vill att ni alla ska känna samma sköna känsla och förstå hela yogafilosofin! (För yoga är så mycket mer än kroppsställningar). Istället för att hoppa in på ett avancerat yoga pass började jag med Hatha yoga på samma center där jag dansar, Danscenter- för att avdramatisera ”flumflumet” med Yoga. Jag har forskat i allt ni kan tänka er kring hälsa, pratat med näringsysiologer, psykologer, stressterapeuter, coacher, utbildat mig och läst enorma högar med litteratur och internetartiklar om fantastiska och inspirerande hälsofrämjande insatser..och kommit fram till att yoga är optimalt för att må bra och bli vältränad.

..Såå min slutsats säger att den västerländska kulturen med smygande fart tar död på oss medan den österländska balanserar oss! Vår kropp strävar ständigt efter balans, och det faschinerande med yoga är att det försätter oss i balans.

För att göra det enkelt: prova att boka in en helg på Hasseludden, Yasuragi så förstår ni vad jag menar ;)
Jag har praktiserat Yoga i 2 år och guuud vad mycket bättre jag mår! Från hälsa till plushälsa! Yoga stärker verkligen kroppsmedvetenheten, smidigheten, styrkan (jo det är sant- grymt snygga muskler får man!) , balansen i kroppen, andningen... Tack vare yogan orkar jag med vardagen på ett helt annat sätt, kan fokusera bättre,vara mer i nuet, prestera bättre i andra träningsformer och min självkänsla har förstärkts. Heeelt fantastiskt- mer (riktig) yoga till folket ;)

Rekommenderar ALLA att praktisera yoga. Perfekt sätt att balansera upp den ohälsa vårt samhälle skapar. (Stressigt, stillasittande informationssamhälle där vi hela tiden planerar inför framtiden och väldigt sällan bara är i nuet. Vad hände med fånga dagen liksom?) Som de flesta andra 80-talistjejer har jag lidit av ”duktighetssyndromet”, trott att jag är det jag prestererar, stressat på utan att lyssna på kroppens signaler med prestationsångest å känt pressen att ha en toppkarriär nu som en annan 35 åring. Aldrig vara nöjd. Yoga är ett toppenbra bot mot duktighetssyndromet, lovar! Try it!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

På väg till San Francisco!

Jossans sista kväll i SD!

Beachlife & photoshoot