Dags att spräcka myterna kring musiker



Vi lever i ett samhälle som kategoriserar musik under ”art and Entertainment” och kan ibland ses som oseriöst att hålla på med/jobba med musik . Ta en musiker kontra en läkare, vem har mest seriositet status?



Jag kan ta mig själv som exempel..


När jag berättade att jag jobbade på Lifes huvudkontor som kundklubbsansvarig, butikschef och Friskvårdsterapeut kände jag att jag för det mesta fick respekt av min omgivning. Nu när jag berättar att jag pluggar musik får jag en helt annan respons från ”Icke-musiker”.


”Jaha, hon är en sån..en drömmare.. en slacker som inte orkade studera på Ett Riktigt Universitet och hade säkert dåliga betyg i skolan..” Typ. Fast jag i själva verket gick ut med MVG i det mesta i gymnasiet och alltid älskat att studera allt möjligt, är lite sugen på att plugga läkare i framtiden (jag intalar mig själv att jag är ung och fortfarande har hela livet framför mig att testa nya jobb, utbildningar och projekt. Hoppas det inte bara är självförnekelse haha.)


Åter till ämnet.



En del som känner mig hemifrån tänker säkert också; ”Hur kunde Linda kasta bort sin tidigare utbildning, bra jobb och chans till en karriär… för att plugga musik.?”



Jag tänkte ägna det här blogginlägget till att berätta vad den här utbildningen betyder för mig, och även försöka spräcka myten om att musikbranschen bara handlar om underhållning, pengar och ytlighet. (Även om det såklart är en stor del av musik också, speciellt här i Hollywood. Allt det som media uppvisar är givetvis en sann bild av musikbranschen, absolut. Men det är långt ifrån allt.)


Det finns så mycket mer. Den ytliga bilden är långt ifrån min mening med att plugga här. För mig är musik jätteviktigt och jag tror verkligen på ”the power of music to heal” som en av mina lärare sa.



Lite historia (det är inte lika långtråkigt som det ser ut..läs!)



Antikens greker var nog bland de första som förstod hur musik verkligen fungerade. Enligt dom var astronomi och musik ”två sidor av samma mynt”. Astronomi var relationerna mellan saker man kan se och ta på: permanenta, existerande ting och musik: vägen till att finna de stora osynliga känslomässiga bitarna i våra hjärtan och i vår själ, ett sätt att hjälpa människan att få alla känslor att falla på plats liksom.


Förstår ni vad de syftar på? Det är ju sant, inget framkallar känslor lika lätt som musik. Sätt på en sorglig låt, du blir ledsen. Sätt på en kärleksballad, du blir kär. Sätt på en högtempo låt du älskar och du får en energi du inte visste du hade inom dig. Sätt på en partylåt och du blir på partyhumör. Osv. Ni fattar J



Sen har ni ju säkert sett stumfilmer? Inte riktigt samma sak utan musik och ljudeffter



Lite mer history bara för att ge exempel på hur viktigt musik är..



Ta till exempel en av de största musikaliska verken genom tiderna, the Quartet for ”the End of Time” skriven av franska Olive Messiaen 1940. (Ska inte tråka ut alla med för mycket historia utan ska försöka hålla det kort och komma till poängen. Haha)



I alla fall, han blev fängslad av tyskarna under andra världskriget och hamnade i koncentrationsläger där han levde i total missär. Der var där han skrev det här mästerverket. Min poäng är att man kan ju fråga sig hur nån ödsla tid på att komponera musik i ett koncentrationsläger? Hur finner man ork till det när man utsätts för tortyr, svält och psykiska påfrestningar. I en miljö där man kämpar för att överleva dagen liksom.. Grejen med musik är att de ofta växer kreativa veerk på platser där människor bara är fokuserade på att överleva, för när man står utan hopp kan musik och kreativitet bli det som får en att överleva och behålla livsgnistan. Musik är en del av människan som hos oss alla framkallar olika typer av känslor, (det är oundvikligt). Musik och konst är ett sätt att känna att man lever och att livet har en mening. Ett sätt att utrycka känslor och humör när man inte finner ord. Ett sätt för oss att förstå saker med våra hjärtan de gånger vi inte kan det med sinnet.





Musik tillåter oss att flytta runt alla stora osynliga känslomässiga bitar vi har inom oss, och hjälper oss att släppa på spärrar, uttrycka sånt som vi inte kan eller har svårt att prata om.



Det är inte bara läkare som räddar liv, även musiker gör det. Människor som mår riktigt dåligt psykiskt och med emotionella problem kan bli räddade av musiken. Som musiker blir man som en terapeut för själen, en spirituell läkare ;) Så på ett sätt kan man säga att den här utbildningen går lite hand i hand med min Friskvårdsterapeututbildning...

Kommentarer

  1. Hej Linda!

    Jag tycker att du verkar vara en helskön tjej med rätt inställning till livet! Du satsar helhjärtat på det som får dig att må bra vilket jag beundrar väldigt mycket. Glöm aldrig att folk som rynkar på näsan åt ditt yrkesval bara är avundsjuka stackare :P

    Jag är en gammal vän till Pålle, hamnade på din blogg via hans sida och nu följer jag ditt/ert liv med spänning! Jag önskar dig all lycka till, du kommer gå långt - det märks på din personlighet!!

    //Helena (Hässelby/Örbyhus)

    SvaraRadera
  2. Stämmer helt klart!
    Jag tror ingen läkare i hela världen har räddat så många liv som exempelvis R.E.M's låt "everybody hurts".

    Stor skillnad på fysisk läkning och känslomässig. :)

    /Dennis

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

På väg till San Francisco!

Jossans sista kväll i SD!

Beachlife & photoshoot