L.A- Som man både älskar och hatar på samma gång :)

L.A är helt fantastiskt på många sätt. Vädret, oss musikers Mecka, fantastiska platser att se, nattlivet, stränderna och det faktum att i stort sett ALLT finns här- x 100.

Men det är samtidigt ganska komplicerat att leva här, allt är så enormt och systemet är så otroligt komplicerat och lite efter Sverige på något sätt.
Hm, svårt att förklara, man måste nästan vara här för att förstå. Pratade nyligen med en grannkvinna från Toronto, var så lustigt för när vi skulle beskriva L.A sa vi i munnen på varandra:
"Very complicated" "You love and hate it" och "everyone wants to live here but at the same time they don’t". Haha.. Jag kan ta min dag som ett praktexempel på, notera: hur de flesta vardagar för mig är..(den här långa storyn är trot eller ej, endast kortfattat)

Betala hyran:
Började sent idag men ställde klockan för att betala min, Emils och Lindas hyra i skolan.
Gick iväg till receptionen med mitt checkhäfte (har precis skaffat amerikanskt konto) men det gick mindre bra.
Först var det en lång argumentation mellan mig och receptionistjejen bara gällande hur mycket som skulle betalas. Tog säkert en kvart (ryckte t.o.m tag i en penna och papper för att genom matte försöka få henne att fatta att Hanna redan betalat hennes del och vad som var kvar för mig att betala.)
När vi äntligen kommit överens tog dom tydligen inte emot mina checkar från "savings"- endast "checkings" (mina pengar har jag satt in på savings..Såklart.) Och det gick inte att betala med kortet eftersom det var för stor summa..Och idag var deadline för att betala hyran..Suck.

Jag gick hem för att föra över pengar till "checking" men efter att äntligen luskat ut hur jag kom in på internetbanken såg jag att jag inte hade pengar där (?) fastän jag fört över pengar dit från mitt svenska konto (och det hade dragits..). Ringde banken, som alla hänvisade till nya nummer..med telefonköer. När jag till sist fick "rätt" nummer fick jag svaret att det kommer ta 5 dagar innan pengarna finns på mitt konto. Men de har redan dragits från mitt svenska konto. Det här innebär att mina pengar som jag tänkt leva på fram till jul svävar i intet en vecka utan att jag kan använda dom på något av mina konton. Happ. Kul. Slutade med att stackars Hanna fick lägga ut hyran för alla..

Åka till skolan:
Idag kände bussen för att komma lite tidigare än tidschemat. Jag stod på andra sidan övergångsstället och såg den svischa förbi fastän jag var i god tid..Happ. Det betydde att jag missade lektionen Vocal Technique eftersom nästa buss gick 50 minuter senare. I väntan på nästa buss satte jag mig och läste ut hela kompendiet läraren utgår ifrån på den lektionen, så nu ligger jag till å med före i det ämnet- inget ont som inte har något gott med sig...

Innan mina danslektioner passade jag på att köpa nya hörlurar (superduperbra- HD 280) och en lika bra mikrofon- till ett kanon pris som student på MI. (Men kan tillägga att även det var ett projekt, att hitta till den butiken..).






Titta vad fint :)



Sen svängde jag förbi Pink Berry och laddade jag med en stoo-oor glass och smoothe innan dansen. Dansade "bara" 2 timmar idag, för då vi ska börja jobba med våra personliga performances jobbar hon med ett par i taget och resten får gå hem.
Jag skulle inte medverka som bakgrundsdansare till just den koregrafin så jag fick ledigt. Jessica (dansläraren) sa innan jag gick: "Linda, I have the perfect choregraphy and song for you. A very hot and sexy dance who would fit you just perfect."
Tja, har ju haft idétorka så lika bra att ta min lärare Jessicas förslag. (trots allt hon som sätter betyg.) Det slutgiltiga låtvalet för mitt kommande performance blev då tydligen "Gimmie more" med Britney.


Hm. inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men men.. det kan ju inte bli mer än katastrof ;) Får väl skämta till det, svårt att vara seriös till den låten med Britney.. Men det kan bli kul, jag är ju inte den som är rädd för utmaningar :)


Åka hem:
Missade såklart precis bussen hem också, så i väntan på kära 222:an handlade jag lite mat. Mycket dumt. Att jag aldrig lär mig. Släpandes på tre kassar och en tung väska gick jag mot bussen precis lagom till ännu en filmpremiär, denna gång "Astroboy", vilket betydde återigen massa människor som typ trampade på lilla mig, plus att min busshållsplats var avstängd p.g.a att premiären var där..SUCK. (Liten tröst: Fick se Nicholas Cage IRL, yeey..) Men när jag släpade kassarna (först åt fel håll) mot nästa busshållsplats kände jag att jag helt klart hade kunnat klarat mig utan att se honom för att hans dumma filmpremiär skulle blockera min hållplats.




Som en avrundning på en kompicerad dag:
Jag: "Tänkte gå till vår matbutik, nån som vill ha något?"
Hanna: "Åh, kan du köpa cigg till mig?"
Absolut kunde jag det! Men väl i butken ska jag betala med mitt kort (som var helt tomt tydligen efter köpen tidigare idag.) Suck. Jag muttrar och ställer tillbaka allt och går hem igen, men åh vad jag kände mig dum som inte kom med cigg till Hanna.. Eftersom hon var i sitt rum hämtade jag snabbt mitt amerikanska kort och sprang till matbukten igen. Borde ha pengar till cigaretter i alla fall på det kortet..Men funkade inte det heller. Blä.

En slutsats:
L.A betyder bil. Om det inte vore för att jag kör lika galet som resten av L.As galna bilförare vilket innebär att det skulle en fara för mitt liv att ha bil..skulle jag lätt skaffat en! Men om du känner dig trygg och uppmärksam bakom ratten och har ett någolunda lokalsinne- så vill jag starkt rekommendera dig att HYRA ELLER KÖPA BIL om du ska vara i L.A en längre tid. Så värt det. Mitt tålamod och psyke stärks som tusan här borta faktiskt. Ni får se, jag kommer vara tålmodig och lugn som en munk när jag kommer hem till Sverige igen efter att ha varit här, haha..

Kommentarer

  1. Verkar vara jobbigt att göra praktiska saker i L.A Kram pappa

    SvaraRadera
  2. Ser ut att vara bra dina nya hörlurar. Bra ljud är viktigt Puss

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

På väg till San Francisco!

Jossans sista kväll i SD!

Beachlife & photoshoot