L.A- Världens godaste tårta?

L.U.R.A.D.E

Skenet kan bedra ;)




Goood morgooon! Här sitter jag och äter yoghurt, flingor, nötter och fruktsallad. KAFFE på det är ett måste, klockan är 07.22 a.m och jag har knappt sovit inatt, var sådär irriterande pigg igen hela natten utan anledning.


Men nu när jag tittar på min frukost ser jag att jag kommer få sockerenergi så det räcker och blir över, så jag klarar nog av att pallra mig iväg till bussen. Köpte Eating right yoghurt i olika smaker, 8 st för 4 dollar som jag tyckte var toppen, men nu när jag läser på dom små monstrernas förpackning ser jag att det snarare är "eating wrong". De innehåller 7 olika sötningsmedel och sockerarter, gelatin, konserveringsmedel osv.. Helt sjukt.


Det är verkligen tufft om man inte är otroligt kunnig inom kost att handla hälsosamt i vanliga matbutiker. Dom gömmer skit i ALLT här. Det räcker absolut inte att vara en med normal hum om vad som är nyttigt. Man blir lätt grundlurad.


Ett exemepl: En kompis köpte följande i matbutiken och sa att han "tänkte äta lite nyttigt" :


- Apesinjuice
-Fullkornsflingor
-Mörkt bröd
- Oatmeal lower sugar (portionpåsar med grötmix)

Lät ju ganska bra? Men det var inte bra någonstans.. Apelsinjucien hade massa tillsatt socker, fullkornsflingorna (precis som dom jag äter nu haha,) har säkert en 40 ingredienser var av de första tio bara är socker-slisk..Det mörka brödet höll sig mjukt i flera flera veckor..bara det säger rätt mycket om all skit det innehåller och gröten hade både socker, sötningsmedel och färgämnen.. Som sagt, galet!

Då har jag inte ens kommit in på det vi alla här lever på för det mesta, den billiga snabbmaten, där allt är gigantiskt men lätt att falla för när man som fattig student snurrig i huvudet behöver lite energi. Diabetes nästa?

När jag ändå är inne lite på USA, Hur är Los Angeles egentligen? Flera där hemma har ställt mig samma fråga.

Tänk dig en fantastiskt fin och inbjudande tårta. En tårta med avancerade dekorationer, glasyr, grädde och annat smarrigt. Ser heelt underbart ut! Men när du ska hugga in på den fina maffiga tårtan och skrapar dig förbi glasyren, märker du till din besvikelse att själva kakan som döljer sig där under är torr, fattig och mest smakar mjöl.. - Det är Los Angeles mina vänner!

Här bor kändisarnas kändisar, man är mitt i TV, entertainment, showbiz, musik, dans, film och teaterns Mecka, här finns alla trendigaste nattklubbarna, hotellen, caféerna, gymmen och otroliga shoppingcenter, coola teatrar, biografer,museum och stränder som inte liknar några andra. Ständigt nya häftiga/bisarra/inspirerande/skrämmande intryck som gör att hjärnan ständigt går på helvarv (inte kostigt att man sover dåligt haha), Jay Leno som hälsar på titt som tätt och gör repotage där vi bor, att hamna i samma kö som Bruce Willis eller Madonna när man handlar toapapper är inte helt omöjligt, och om man klipper sig/skaffar en personlig tränare eller coach har denne defintivt jobbat med någon respektabel kändis. Yes, så är det! Coolt som satan! Men riktigt så är det inte..

Det här bara ytan. Ytan som USA stoltserar med i media och som får turister att vallfärda till Hollywood "Walk Of Fame" för att ta foton på de ingraverade stjärnorna, får hoppfulla skådespelare och musiker att lägga sina besparingar och lämna sina hem för att försöka "lyckas", "bli en av stjärnorna"..och förvirrade drömmare att desperat hänga längs gatorna för att synas och höras. (Det här är glasyren!) För skrapa bort all glasyr så finner ni ett riktigt tragiskt samhälle.. Extremt ineffektiv kollektivtrafik, hysterisk biltrafik med en skrämmande statistik på bilolyckor, gator som kryllar av psykiskt sjuka, uteliggare och förvirrade drömmare, katastrofal miljöhantering och maten ska vi inte ens gå in på (som friskvårdsterapeut får jag rysningar). Det här är alltså själva kakan.

Sanningen som lite snyggt försöker döljas. Man blir helt enkelt inte klok på L.A. Här finns ALLT materiellt och ALLA slags människor (galet, knasigt men fantastiskt att få chansen att uppleva) och samtidigt rent ut sagt liknande ett sjukt dåligt U-land levnadsmässigt.

Det extrema materiella skapar såklart lite hykleri också.. Kändisarna och Bel Air folket "goes Eco" för att det är trendigt, men tar bilen till Whole Food Store och köper sin organiska smoothie inpackad i tre lager plast.. Men Los Angeles var faktiskt ungefär precis som jag hade tänkt mig, det ligger ju trots allt i landet där allt är extremt. (Extremt dåligt alternativt extremt bra). Ord som "lagom" "mellan" och neutral" existerar ju inte här. Kanske därför jag trivs så bra? Finns ju inget som är lagom med mig :)


Så, där fick ni en kort summering av Los Angeles, som jag tidigare skrev: Jag älskar och hatar Los Angels på samma gång ;) Gäller att hämta inspiration från det som är bra här, och ta lärdom av allt som är dåligt här. Men också som svar på frågan; "Skulle jag trivas här?" Jaaaaaaa, jag rekommenderar faktiskt alla att åka hit, så länge man kan hålla en distans till allt det ytliga och på samma gång ta lärdom om det dåliga med L.A, ska man ABSOLUT hit! Det är helt klart en upplevelse för livet. Men om man däremot är en hopplös drömmare som tror att Los Angeles är svaret på alla ens bekymmer, då är det nog bäst att stanna hemma ;)

Kommentarer

  1. fan vad du skriver bra, Linda. Gillar att läsa din blogg. Tack för att du delar med dig, bäst att jag stannar hemma ha,ha // Pia

    SvaraRadera
  2. jag håller med som fan om LA-misären!! Bra skrivet!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

På väg till San Francisco!

Jossans sista kväll i SD!

Beachlife & photoshoot